Ku pamięci! Nadszedł czas sprawozdawczy w ochronie środowiska

28 stycznia 2024 r.

  • Do 29 lutego 2024 r. – każdy podmiot korzystający ze środowiska, którego działalność powoduje emisję gazów cieplarnianych lub innych substancji jest zobowiązany do sporządzenia i wprowadzenia do Krajowej bazy o emisjach raportu na temat emisji za rok poprzedni – podstawa prawna: art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 19lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.

  • Do 15 marca 2024 r. – podmiot zobowiązany składa właściwemu marszałkowi województwa sprawozdanie za rok 2023 r. o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi – podstawa prawna – art. 73 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.  o odpadach.

  • Do 15 marca 2024 r. – organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego składa właściwemu marszałkowi województwa sprawozdanie z 2023 r. o:
  1. wprowadzających sprzęt, z którymi organizacja zawarła umowy, zawierające firmy przedsiębiorców oraz oznaczenia ich siedzib i numery rejestrowe;
  2. masie zebranego zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych oraz z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, masie zużytego sprzętu przetworzonego w zakładzie przetwarzania, masie zużytego sprzętu przygotowanego do ponownego użycia, masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku oraz unieszkodliwianiu, z podziałem na grupy sprzętu;
  3. osiągniętych poziomach zbierania, odzysku oraz przygotowaniu do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
  4. przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem wysokości środków przeznaczonych na ten cel lub wysokości należnych środków oraz wysokości osiągniętego przychodu netto.

podstawa prawna – art. 74a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach

  • Do 15 marca 2024 r. – podmiot zobowiązany składa właściwemu marszałkowi województwa sprawozdanie za 2023 r. o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami – podstaw prawna – art. 75 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Do 31 marca 2024 r. – podmiot korzystający ze środowiska jest zobowiązany do złożenia marszałkowi województwa wykazu zawierającego informacje i dane niezbędne do ustalenia wysokości opłaty za korzystanie środowiska oraz wykazu zawierającego zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat. Ustalone opłaty należy uiścić także do dnia 31 marca 2024 r. – podstawa prawna: art. 285 i 286 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.

Katarzyna Ludwichowska -radca prawna

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej w zakresie prawa ochrony środowiska, zapraszamy do kontaktu: kancelaria@ludwichowska.pl

Udostępnij w Social Media:

Stwierdzenie nieważności zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Definicja instalacji, zawarta w ustawie Prawo ochrony środowiska, nie jest jednoznaczna, a jej interpretacja wymaga zebrania szerokiego materiału dowodowego, a czasami przeprowadzenia analizy całego procesu produkcyjnego, dlatego nie można błędu popełnionego przy kwalifikacji przedsięwzięcia jako instalacja uznać za rażące naruszenie oczywistych przepisów prawa.

Na czym polegają dobre praktyki środowiskowe?

Tak jak przez ostatnie lata staraliśmy się zrozumieć i wypracować standardy biznesu odpowiedzialnego społecznie (CSR), tak obecnie zaistniała potrzeba, zrozumienia i wypracowania standardów biznesu odpowiedzialnego ekologicznie.

Czym jest sprzęt elektryczny i elektroniczny na gruncie ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym?

Postawione na wstępie pytanie jest fundamentalne dla tych przedsiębiorców, którzy w swojej bieżącej działalności zajmują się produkcją lub dystrybucją wszelkiego rodzaju elektroniki. Jeżeli produkowany lub wprowadzany do obrotu towar jest sprzętem elektrycznym i elektronicznym w rozumieniu ustawy, to automatycznie przedsiębiorca musi sprostać wielu obowiązkom wynikającym z tej ustawy, takim jak: zarejestrowanie w rejestrze BDO, zapewnienie poziomów zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu, prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych, składanie rocznych sprawozdań czy uiszczanie opłaty produktowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stwierdzenie nieważności zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Definicja instalacji, zawarta w ustawie Prawo ochrony środowiska, nie jest jednoznaczna, a jej interpretacja wymaga zebrania szerokiego materiału dowodowego, a czasami przeprowadzenia analizy całego procesu produkcyjnego, dlatego nie można błędu popełnionego przy kwalifikacji przedsięwzięcia jako instalacja uznać za rażące naruszenie oczywistych przepisów prawa.

+48 606 457 080